Rozmowa z Marzeną Kanclerską-Gryz, właścicielką sieci salonów Nail Spa, kreatorką trendów w dziedzinie stylizacji paznokci oraz ambasadorką akcji „Nie płać zdrowiem za urodę”
Prawdziwadezynfekcja.pl: Za oknem wiosna w pełni, ale takiej nikt z nas nie pamięta. Epidemia na wiele tygodni zamknęła nas w domach, tradycyjny handel i usługi zamarły w oczekiwaniu na koniec obostrzeń wywołanych nakazem społecznej izolacji. Jak dzisiaj, 13 maja 2020, wygląda sytuacja salonów kosmetycznych w Polsce i czego Pani zdaniem może spodziewać się branża beauty?
Marzena Kanclerska-Gryz: Zgodnie z rozporządzeniem rządu wszystkie salony fryzjerskie, kosmetyczne itp. zostały zamknięte 1 kwietnia. Od tego momentu trwamy w zawieszeniu, wiemy właściwie tylko tyle, że czekają nas duże zmiany. Oczywiście w środowisku krążą różne przecieki na temat nowych przepisów, wciąż trwają konsultacje z Izbą Kosmetologów. Staram się na bieżąco śledzić sytuację. Wielkie nadzieje wiążemy ze stopniowym odmrażaniem gospodarki. Sektor beauty, jak zapowiedział dzisiaj na konferencji Premier, startuje na “specjalnych zasadach” od 18 maja. Oczywiście ta perspektywa mnoży nowe znaki zapytania, m.in. o obecny koszt działalności. Przykładowo cena rękawiczek jednorazowych, których używamy do zabiegów, wzrosła kilkukrotnie, a i tak brakuje ich na rynku. Zastanawiam się, jak będzie wyglądała sytuacja z podażą środków ochrony osobistej za kilka tygodni i w jakim stopniu większe koszty prowadzenia działalności przełożą się na cennik usług.
PD: A gdyby Pani została poproszona o rekomendacje, jakie procedury by Pani zaproponowała do wdrożenia w salonie kosmetycznym?
MKG: Na pewno umawianie wizyt zachowując odstępy czasowe między kolejnymi zabiegami, tak by klienci nie mieli ze sobą kontaktu. W samym salonie zwiększenie odległości między stanowiskami pracy, np. zostawianie co drugiego z nich wolnego, stosowanie przegród z pleksi, rozmieszczenie informacji o tym, jak poprawnie myć i dezynfekować ręce, oraz zobowiązanie klientów, aby oni również się tym zabiegom poddawali. To ostatnie niestety nie zawsze jest normą, co wiem od klientek korzystających również z innych salonów.
Wiele kwestii, nad którymi wcześniej się nie zastanawialiśmy, trzeba będzie zorganizować od nowa. Pojawiają się pytania, na które wcześniej odpowiedź była prosta: co klientka powinna zrobić z okryciem wierzchnim po wejściu do salonu, a przed założeniem fartucha jednorazowego? Czy powinna zostawić je w aucie? Albo: jak wykonać zabieg manicure, skoro klientka zgodnie z przepisami powinna mieć na dłoniach rękawiczki jednorazowe? Nawet taki drobiazg jak planowany zakaz częstowania kawą lub herbatą zupełnie zmieni charakter wykonywanych w salonach zabiegów i ich atmosferę.
Jestem jak najdalsza od bagatelizowania zagrożenia epidemiologicznego, ale sądzę, że salony beauty – w porównaniu np. z galeriami handlowymi – są znacznie bezpieczniejszym miejscem choćby ze względu na to, że nie ma tu dużych skupisk ludzi. Proszę też pamiętać, że z zasady branża beauty dyscyplinę sanitarną ma we krwi – na co dzień przestrzegamy procedur profesjonalnej dezynfekcji, sterylizujemy narzędzia wielokrotnego użytku lub stosujemy jednorazowe, pracujemy w fartuchach i rękawiczkach.
PD: Czy Pani zdaniem klienci będą się obawiać korzystania z usług fryzjerek, kosmetyczek itp. ze względu na epidemię?
MKG: Z pewnością jeszcze większego znaczenia nabierze kwestia zaufania, spełniania standardów, w pełni profesjonalnego podejścia branży. W naszej sieci Nail Spa zawsze kierujemy się przede wszystkim bezpieczeństwem klienta oraz poczuciem odpowiedzialności. Przez lata pracowaliśmy na swoją markę i zdajemy sobie sprawę, że nawet najdrobniejszy zabieg to dla nas szansa na potwierdzenie renomy. Spodziewam się, że wieloletni, ustawiczny wysiłek, zaprocentuje również w najbliższych tygodniach.
PD: Jest Pani jedną z ambasadorek akcji „Nie płać zdrowiem za urodę” zainicjowanej przez GIS, a której partnerem jest Medisept. Co to za inicjatywa i czy – podobnie jak cała branża beauty – nie została ona objęta kwarantanną?
MKG: Nawet jeśli tak, to przejściową. Teraz nabierze jeszcze większego znaczenia. Jest to rozpoczęta na długo przed epidemią koronawirusa akcja skierowana do osób działających w branży beauty oraz korzystających z usług kosmetyczek, fryzjerek, tatuażystów itp. Naszym celem jest szeroko pojęta edukacja, wpływanie na zmianę świadomości społecznej i codziennych praktyk, promowanie prawdziwie profesjonalnych postaw wśród specjalistów od upiększania, a zarazem podpowiadanie klientom, jak wygląda i funkcjonuje bezpieczny salon. W programie wprowadzono certyfikaty Bezpiecznego Salonu, które są przyznawane jego uczestnikom, a potwierdzające stosowanie właściwych procedur,.
PD: Jak w takim razie wygląda Bezpieczny Salon?
MKG: Teraz znaczenie tego pojęcia zyska dodatkowy wymiar za sprawą nowych przepisów, ale nawet w czasach przedepidemicznych podstawą bezpieczeństwa było używanie środków ochrony osobistej (maseczek, fartuchów) oraz sprawy tak elementarne jak częste sprzątanie i dezynfekcja. Mam tu na myśli dezynfekcję rąk, powierzchni i stanowiska pracy. Dobre salony mają wypracowane procedury higieniczne, stosują jednorazowe narzędzia i tekstylia, a ich klienci — o czym już wspominałam — nie obrażają się na prośbę o umycie rąk, tylko traktują ją jak część procedury.
PD: Jakimi kryteriami kieruje się Pani przy wyborze produktów potrzebnych do zachowania higieny i bezpieczeństwa w swoich salonach?
MKG: W Nail Spa od zawsze korzystamy tylko z zaufanych marek, posiadających stosowne atesty. Dziś wiele firm przestawia działalność na produkcję dezynfekcji i środków ochrony osobistej, czyli asortyment, na który wzrosło zapotrzebowanie. Jako właścicielka dużej sieci gabinetów w pierwszej kolejności dbam o bezpieczeństwo klientów, więc wybieram wyłącznie sprawdzone środki. Poza tym staram się wspierać polskie marki.
PD: Dziękuję za rozmowę.
Marzena Kanclerska-Gryz dzięki talentowi i ciężkiej pracy osiągnęła sukces na rynku kosmetycznym. Jej pasja stała się jej pracą. Właścicielka sieci prestiżowych salonów kosmetycznych. Prestiżowych nie ze względu na niedostępne ceny, lecz ze względu na wszystko to, co powoduje, że klienci czują się tam wyjątkowo i komfortowo. Jej salony Nail Spa gwarantują usługi najwyższej jakości, a wizyta w nich jest niesamowitym doświadczeniem nie tylko dla ciała, ale przede wszystkim dla duszy.
Więcej informacji na temat profilaktyki zakażenia wirusem SARS-CoV‑2 znajdziesz na stronie www.bezpiecznysalon.medisept.pl