Średniowieczne pulpity do przepisywania ksiąg czy nowatorskie wyposażenie biurowe, o którym było głośno w 1876 r. na pierwszych międzynarodowych targach w Filadelfii – biurka od wieków ułatwiały ludziom życie. Światowy Dzień Sprzątania Biurka obchodzimy rokrocznie w drugi poniedziałek stycznia. Obecnie średnia powierzchnia biurek zajmowanych przez pracowników biurowych w Polsce to ponad 5 milionów m²i. Firmy sprzątające stoją przed nie lada wyzwaniem – sprzątnięcie takiej powierzchni można by porównać z uporządkowaniem ponad 700 boisk piłkarskich czy około 1/7 obszaru województwa mazowieckiego.
Sprzątaniem i dezynfekcją powierzchni biurowych w Polsce zajmują się profesjonalne firmy sprzątające, które oferują zakres działań, począwszy od dbania o czystość podłóg przez porządkowanie powierzchni wspólnych, np. łazienek i kuchni, aż po sprzątanie biurek pracowniczych. Nie jest to łatwe zadanie, ponieważ na powierzchniach biurowych – biurkach, sprzętach elektronicznych czy podłokietnikach foteli – można natrafić na szkodliwe mikroorganizmy chorobotwórcze, np. gronkowca złocistego, wirus grypy, rotawirusy, pałeczki okrężnicy (e‑coli) czy najpopularniejszego ostatnio koronawirusa. Choć są niewidoczne gołym okiem, ich liczba może przyprawić o zawrót głowy: średnio aż 10 milionów bakterii może znajdować się na biurku – takie szacunki podał Uniwersytet Arizońskiii. Utrzymanie czystości i dezynfekcja w miejscu pracy znacznie minimalizują ryzyko zachorowań.
Dezynfekcja to 99,999% mniej mikroorganizmów chorobotwórczych
Z danych przedstawionych przez Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego wynika, że od 1 stycznia do 30 listopada 2020 roku w Polsce odnotowano około 50% mniej zachorowań na choroby zakaźne niż w roku ubiegłymiii. I tak od stycznia do listopada 2020 r. w Polsce mieliśmy 30% mniej przypadków grypy niż w analogicznym okresie roku 2019 i 60% mniej zapaleń mózgu i opon mózgowo-rdzeniowych. Eksperci oceniają, że jest to zasługą podwyższonych standardów higieny i dezynfekcji. A skuteczność profesjonalnych środków do dezynfekcji sięga od 99,99% do 99,999%. Przeprowadźmy proste obliczenia: ile spośród wspomnianych 10 milionów mikroorganizmów bytujących na powierzchni biurka można wyeliminować przy użyciu profesjonalnych środków biobójczych? Przy najwyższej skuteczności sięgającej 99,999% pozostanie jedynie 100 mikroorganizmów chorobotwórczych.
Mikroorganizmy chorobotwórcze utrzymują się na powierzchniach od kilkunastu godzin (np. wirus grypy) nawet do kilku lat (prątki gruźlicy). Koronawirusy – w zależności od rodzaju powierzchni i warunków – bytują od 2 godzin do nawet 29 dni w sprzyjających warunkach. Czym częściej firmy sprzątające dezynfekują biurka i sprzęty biurowe, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że bakterie, wirusy czy inne organizmy na stałe się na nich zadomowią. Środek do dezynfekcji musi mieć działanie wirusobójcze, biobójcze. Na etykiecie wybranego produktu do dezynfekcji powinien być opisany zakres działania i podany numer pozwolenia na obrót wydany przez Urząd Rejestracji Produktów Biobójczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Leczniczych. Jeśli producent środka do dezynfekcji podaje informację jedynie o aktywności przeciwbakteryjnej produktu, nie oznacza to, że chroni on również przed wirusami, grzybami czy drożdżami. Inny sposób dobrania odpowiedniego środka do dezynfekcji to zweryfikowanie jego składu. Środki biobójcze zazwyczaj mają zawartość alkoholu etylowego lub izopropylowego nie mniejszą niż 60% i nie większą niż 75%. Zbyt mała ilość wspomnianych substancji czynnych może nie zabić mikroorganizmów chorobotwórczych, a zbyt duża będzie za mocna dla osłonki lipidowej wirusa, co może zakłócić inaktywację.
Biurka to nie wszystko
Jak podała firma Colliers oferująca zróżnicowane usługi i zarządzanie inwestycjami, w samej Warszawie w 2019 roku powierzchnia biurowa wynosiła ponad 5,5 mln m² i była największa wśród krajów Europy Środkowo-Wschodniej. W tym samym roku w stolicy budowano kolejne 40 biur o łącznej powierzchni ponad 800 tysięcy m²iv. Duże znaczenie ma czyszczenie powierzchni biurowych – podłóg, blatów w kuchni, urządzeń dotykanych przez pracowników (ekspresu do kawy, drzwi lodówki) czy sanitariatów w łazienkach – profesjonalnymi środkami, które nie tylko usuwają widoczne zabrudzenia, ale mają również właściwości pielęgnujące, tak jak produkty Mediclean marki MEDISEPT stworzone z myślą o firmach sprzątających. Wśród szerokiej gamy proponowanych produktów znajdują się m.in. preparaty do mycia szyb i luster, do dezynfekcji podłóg i dużych powietrzni, do mycia powierzchni ponadpodłogowych, codziennego mycia podłóg czy sanitariów. Wszystkie produkty mają potwierdzoną wysoką skuteczność pod kątem usuwania substancji organicznych i zabrudzeń z powierzchni, przy zachowaniu bardzo korzystnej ceny w porównaniu do konkurencyjnych i znanych na rynku środków czystości.
Powyższe dane pokazują jak wiele pracy i energii wymaga dokładne sprzątanie, dlatego tym bardziej warto docenić wysiłek firm sprzątających – zacznijmy od powiedzenia „Dziękuję” osobom zaangażowanym w dbanie o czystość i dezynfekcję miejsc pracy na co dzień. Jedno słowo, a tak wiele zmienia!
Więcej informacji na temat profilaktyki zakażeń znajdziesz na stronie www.medisept.pl
iiKrissi M. Hewitt, Charles P. Gerba, Sheri L. Maxwell, Scott T. Kelley, Office Space Bacterial Abundance and Diversity in Three Metropolitan Areas, “PLOS ONE” 2012, vol. 7, issue 5, za: http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/3505414.stm (dostęp: 11.01.2021 r.).
iiiSzacunki na podstawie: http://wwwold.pzh.gov.pl/oldpage/epimeld/2020/INF_20_11B.pdf (dostęp: 11.01.2021 r.).
ivColliers International, Exceeding Borders. Office Market in 15 CEE Countries, October 2019, http://docs.colliers.pl/reports/Colliers-Report_ExCEEding_Borders_2019.pdf (dostęp: 11.01.2021 r.).