Pomału wracamy do normalności, a branża beauty do upragnionej pracy. Na ten dzień czekaliśmy wszyscy – właściciele gabinetów, ich personel, a przede wszystkim KLIENCI. I chociaż do czasu wybuchu pandemii większość salonów wzorcowo realizowała procedury dezynfekcji i higieny w pracy z klientem, od uchylenia lockdownu wchodzą nowe, specjalne zasady. Przyjrzyjmy się im.
Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Rozwoju i Głównego Inspektoratu Sanitarnego, opracowanymi w konsultacji z przedstawicielami branży kosmetycznej (w tym Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, Izby Kosmetologów, Stowarzyszenia Stylistów Paznokci Fantasmagorie, Inicjatywy #BeautyRazem, Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego oraz Federacji Beauty Pro), salony i klienci w szczególny sposób będą zobowiązani do restrykcyjnego stosowania zasad higieny, dezynfekcji i izolacji społecznej. Należy je zapamiętać i wdrożyć od pierwszego dnia „odmrażania branży”, aby nie narazić się na kary, a zarazem zapewnić bezpieczeństwo pracownikom i klientom. Oto najważniejsze z obowiązków i zaleceń:
KLIENT kawę pije w domu, a w salonach zapominamy o tym uprzejmym, powszechnym do tej pory, zwyczaju częstowania napojami i przekąskami.
SALON szkoli personel oraz dba o widoczną dla KLIENTA ekspozycję informacji o zasadach współdziałania w grupie, procedurach higienicznych i standardach bezpieczeństwa. Personel i klienci muszą wzajemnie egzekwować obowiązki wynikające z tych informacji.
KLIENT wizytę umawia telefonicznie lub online, ograniczając w ten sposób kontakty bezpośrednie do minimum. Warto zatem zadbać o przygotowanie strony internetowej, profilu w mediach społecznościowych, aplikacji mobilnej czy nawet o wywieszenie w witrynie salonu informacji o systemie zamawiania wizyt wraz z numerem telefonu.
SALON zapewnia KLIENTOWI środki do dezynfekcji. Stanowisko do dezynfekcji powinno być wyeksponowane w pobliżu wejścia do lokalu, a rolą personelu jest dopilnowanie, aby klient w prawidłowy sposób z niego skorzystał. Klient do salonu wchodzi ze zdezynfekowanymi dłońmi, w prawidłowo założonej (nos i usta) maseczce.
SALON organizuje pracę zgodnie z zasadą dystansu 2 metrów. Zalecana jest również instalacja przezroczystych ekranów ochronnych. Jeśli nie ma takiej możliwości należy przyjmować klientów pojedynczo.
SALON zamyka poczekalnie, a KLIENT czeka na wizytę na zewnątrz. Wizyty będą umawiane na konkretną godzinę, a obie strony – salon i klient – muszą pamiętać o punktualności.
SALON pracuje w maseczkach, rękawiczkach i fartuchach. W szczególnych przypadkach jest wymagane także noszenie gogli lub przyłbic. Fartuchy i rękawiczki po każdej wizycie powinny być wyrzucone (jednorazowe) lub przekazane do prania w min. 60 stopniach Celsjusza (wielorazowe).
SALON po każdym KLIENCIE dezynfekuje narzędzia, urządzenia i miejsce wykonywanej usługi. Po każdej dezynfekcji należy zaczekać z przyjęciem kolejnej osoby, aby zastosowany środek zaczął działać.
KLIENT nie rozmawia, nie pisze SMS-ów, nie przegląda poczty i internetu na swoim smartfonie. Podczas wizyty w żadnym wypadku nie używa telefonu, co powinno być w sposób jasny komunikowane przez personel salonu.
SALON zachowuje minimalizm wystroju. Rezygnujemy się z przedmiotów, które są niezabezpieczone, pozostają otwarte, są zbędne – zwiększają one ryzyko transmisji wirusa. Im mniej przedmiotów, tym łatwiej zadbać o prawidłową dezynfekcję.
SALON dba o stały przepływ powietrza. Wietrzenie prowadzimy w sposób regularny i naturalną drogą, poprzez otwarcie okien czy drzwi do lokalu.
SALON mierzy i rejestruje temperaturę ciała pracowników (wyłącznie za ich zgodą) za pomocą termometru bezdotykowego, codziennie przed rozpoczęciem pracy.
KLIENT nie zostaje przez SALON przyjęty na wizytę, jeśli występują u niego objawy wskazujące na chorobę zakaźną, jest w trakcie odbywania obowiązkowej izolacji lub kwarantanny, zamieszkuje z osobą poddaną obowiązkowej izolacji lub kwarantannie, w ciągu ostatniego tygodnia miał kontakt z osobą podejrzaną o zakażenie, zachorowanie lub skierowaną do izolacji.
KLIENT przychodzi na zabieg bez osób towarzyszących. Jak widać, wszystkie obowiązkowe i zalecane zasady, z chwilą ich wdrożenia, są wykonalne i nie utrudniają w znaczny sposób funkcjonowania punktów usług kosmetycznych. Ich prawidłowe stosowanie pozwoli uniknąć zakażenia personelu i klientów salonów. Wiemy wszakże, że ci ostatni bywają czasem niepokorni i z niechęcią stosują się do zaleceń. Dlatego wprowadźmy też najważniejszą zasadę, a pozostaniemy bezpieczni: OSOBY NIESTOSUJĄCE SIĘ DO OBOWIĄZUJĄCYCH PROCEDUR NIE BĘDĄ OBSŁUGIWANE.
Więcej informacji na temat profilaktyki zakażenia wirusem SARS-CoV‑2 znajdziesz na stronie www.bezpiecznysalon.medisept.pl